søndag 29. september 2013

GROVE MATPAKKEVAFLER

I dag skal jeg lage grove vafler til matpakken på skolen. Jeg har lagd dem før, og de er veldig gode! De passer til alle mulige pålegg.


Dette trenger du for å lage vaflene (ca.10stk):

- 1 egg
- 8,5 dl lettmelk
- 3 ss rapsolje
- 1 ts bakepulver
- 5 dl sammalt grovt rugmel
Her er ingrediensene. 
Bland sammen alt det tørre i en bolle først.

(Flasken til rapsoljen, var så stygg og bulkete, så jeg tok den ikke med på bildet).

Jeg liker å oppbevare mel i plastbokser med lokk.

Du kan bruke andre typer melk, men vi hadde bare lettmelk i kjøleskapet i dag.


I bollen har du nå de tørre varene.

Ta en spiseskje, og hell rapsoljen forsiktig oppi skjeen, og så oppi bollen.

Hell melken i et målebeger.
Hell forsiktig melken over i bollen. Bruk samtidig mix-master på lav hastighet.

Hvis røren virker for tynn, ha oppi mer mel, en spiseskje om gangen. 
Å knekke egg er vanskelig, så man kan øve først i en egen bolle. 

Du kan også spørre en voksen om hjelp.

Pass på at du ikke har fått noe eggeskall i røren.
Sånn, omtrent ser røren ut når den er ferdig.

Denne gangen synes jeg at røren ble litt for tynn, så jeg tok oppi litt ekstra mel.

La røren stå og hvile ca.1 time på kjøkkenbenken. Det kan være lurt å sette på vaffeljernet så lenge, på middels temperatur.

Du kan også fryse ned halvparten av røren. 



Disse vaflene trenger å steke litt lenger enn vanlige vafler. De er ferdige når de henger greit sammen.

Disse vaflene blir litt mørkere enn vanlige vafler. Og de smaker litt mer brød.

 De holder seg i flere dager i en boks.

Jeg tok på skinke og ost, og det smakte veldig godt!

3 kommentarer: