lørdag 11. januar 2014

God stroganoff

I dag har jeg laget biff stroganoff.

Det er en veldig god rett som kommer
fra Russland.







         

        Dette trenger du: 

  • 800g oksekjøtt (helst høyrygg)
  • 300g aromasopp (eller champignon)
  • 2stk paprika
  • 1stk løk
  • 2ts paprikapulver
  • 2ss tomatpuré
  • litt kalvefond
  • bittelitt trøffelolje
  • 3dl rømme
  • 6dl matfløte
  • poteter eller ris










Skjær opp kjøttet i terninger.












Skjær opp soppen.












Skjær opp løken i bittesmå biter/terninger.







Legg to skjeer tomatpuré i en kjele, og la den frese litt, men pass på at den ikke blir brent.

Ha så i to ts paprikapulver i samme kjele som tomatpuréen.

Hell på litt vann, og litt kalvefond og la det småkoke.










Stek kjøttet i en stekepanne med brunet smør.

Stek til kjøttet blir veldig brunt, og ha med løken mot slutten av steketiden.









Nå er kjøttet blitt veldig brunt, og kan legges oppi kjelen. Hell på mer vann til det dekker alt kjøttet.












Her er kjøttet sammen med sausen. Det bør småkoke i ca. en time.












Skjær opp paprikaen i små terninger. 











Stek soppen og paprikaen. 








Etter at kjøttet har småkokt i én time, heller du oppi rømme og fløte. Når det har kokt opp igjen tar du oppi soppen og paprikaen. La det koke sammen i noen minutter. Så slår du av varmen, og tar i ti dråper trøffelolje.







Nå er det klart til å spise. 

Jeg har kokte poteter, men ris funker også.

Det smakte veldig godt!!

Nam...!






lørdag 9. november 2013

MIN FAVORITTRETT: CEVICHE



I dag har jeg laget ceviche. Det er laks som er marinert i limesaft. 


Det er min favorittrett.












Her er ingrediensene:
- Salma-laks
- Lime 4-6 stk
- Salat
- Koriander
- Chilli 
- Tomater
- Reddiker
- Spirer
- Fenikkel
- Rødløk (jeg glemte å ta det med på bildet)
- Soyasaus
- Pepperrot
- Salt
- Pepper
- Sesamfrø

Først presser jeg limen. Skjær limen i to, og press ut saften. Bruk en citruspresse hvis du har.


Hell 2/3 av limesaften i en dressingbeholder.

Resten av limesaften lar du bare være sånn som den er.

Den skal brukes over fisken.

Nå skal jeg lage dressing.

Mesteparten av limesaften er nå i en dressingmikser.

Ta 2-3 spiseskjeer soyasaus, hakket chilli, litt finhakket koriander, salt, pepper og sesamfrø oppi limesaften. Og en klype brunt sukker.

Du kan godt ha ingefær oppi også. Det hadde ikke jeg nå.
Nå skal jeg skjære opp fisken.
Skjær så tynt som mulig, litt på skrå.

Her er det lurt å spørre en voksen.
Mamma hjalp meg litt med det.
Skjær opp alle grønnsakene i tynne, fine skiver.
Grønnsakene jeg skrev på listen, er bare et forslag. Du kan bruke hva du vil, f.eks. sukkererter, eple, kinakål eller granateple.

Legg grønnsakene på en tallerken etter hvert som du skjærer.
Legg fisken flatt på tallerkener, en til hver person. Dryss salt og pepper over fisken.

Fordel så limesaften du presset (ikke dressingen) over fisken. Det gjør at fisken "koker". Dryss over sesamfrø, hvis du liker det.

La tallerkenen hvile i 10-15 min.
Her har jeg lagt på de grønnsakene jeg ville ha på min tallerken: agurk, reddik og koriander.

Jeg droppet dressingen, fordi jeg syns den er for sterk.
Her er mamma sin ceviche-tallerken.

Ceviche er kjempegodt, og veldig sunt!!!




lørdag 19. oktober 2013

SUNT OG GODT QUINOABRØD

I dag har jeg laget gode quinoabrød.
De er glutenfrie, laktosefrie og gjærfrie.

Oppskriften holder til ett stekebrett.

Vår ovn er ekstra stor, så vi har ganske store stekebrett.

Du trenger bakepapir. Jeg anbefaler å kjøpe bakepapirene fra rimi, for de er de beste, da setter ikke deigen seg fast i papiret. Det bakepapiret er brunt og heter grand.
Her er ingrediensene:

- 8 dl quinoaflak
- 1 dl solsikkefrø
- 1 ts salt
- 2 ts bakepulver
- 2 ts fiberhusk
- 8 dl lunkent vann






Sett på ovnen på 190 grader.


Bland alt det tørre først.

Rør alt godt sammen med en sleiv.





Hell vannet forsiktig oppi bollen, mens du rører.


La deigen svelle i 5-15 minutter.

Omtrent sånn her ser det ut når den er ferdig.




Fordel deigen utover bakebrettet til en jevn høyde, ca. som en vanlig brødskive.




Du kan ha på forskjellige ting på toppen.
Jeg tok sorte sesamfrø, og salt.

Du kan også ha på gresskarkjerner, valmøefrø eller lyse sesamfrø, hvis du heller vil det.

Det er viktig å huske å rute opp, ellers blir det bare et, digert stykke!

Bruk kniv kniv eller pizzakjærer. Jeg brukte pizzakjærer, og det gikk veldig bra.

Følg godt med på stekingen, mine ble ferdige etter ca. 35 minutter.

Ovner er veldig forskjellige på steking, derfor er det veldig viktig å følge med.
Sånn her ser de ut når de er ferdige.

Du kan ha alle mulige pålegg på.
Jeg tok en smøreost oppå.

NAM!





søndag 29. september 2013

GROVE MATPAKKEVAFLER

I dag skal jeg lage grove vafler til matpakken på skolen. Jeg har lagd dem før, og de er veldig gode! De passer til alle mulige pålegg.


Dette trenger du for å lage vaflene (ca.10stk):

- 1 egg
- 8,5 dl lettmelk
- 3 ss rapsolje
- 1 ts bakepulver
- 5 dl sammalt grovt rugmel
Her er ingrediensene. 
Bland sammen alt det tørre i en bolle først.

(Flasken til rapsoljen, var så stygg og bulkete, så jeg tok den ikke med på bildet).

Jeg liker å oppbevare mel i plastbokser med lokk.

Du kan bruke andre typer melk, men vi hadde bare lettmelk i kjøleskapet i dag.


I bollen har du nå de tørre varene.

Ta en spiseskje, og hell rapsoljen forsiktig oppi skjeen, og så oppi bollen.

Hell melken i et målebeger.
Hell forsiktig melken over i bollen. Bruk samtidig mix-master på lav hastighet.

Hvis røren virker for tynn, ha oppi mer mel, en spiseskje om gangen. 
Å knekke egg er vanskelig, så man kan øve først i en egen bolle. 

Du kan også spørre en voksen om hjelp.

Pass på at du ikke har fått noe eggeskall i røren.
Sånn, omtrent ser røren ut når den er ferdig.

Denne gangen synes jeg at røren ble litt for tynn, så jeg tok oppi litt ekstra mel.

La røren stå og hvile ca.1 time på kjøkkenbenken. Det kan være lurt å sette på vaffeljernet så lenge, på middels temperatur.

Du kan også fryse ned halvparten av røren. 



Disse vaflene trenger å steke litt lenger enn vanlige vafler. De er ferdige når de henger greit sammen.

Disse vaflene blir litt mørkere enn vanlige vafler. Og de smaker litt mer brød.

 De holder seg i flere dager i en boks.

Jeg tok på skinke og ost, og det smakte veldig godt!