lørdag 11. januar 2014

God stroganoff

I dag har jeg laget biff stroganoff.

Det er en veldig god rett som kommer
fra Russland.







         

        Dette trenger du: 

  • 800g oksekjøtt (helst høyrygg)
  • 300g aromasopp (eller champignon)
  • 2stk paprika
  • 1stk løk
  • 2ts paprikapulver
  • 2ss tomatpuré
  • litt kalvefond
  • bittelitt trøffelolje
  • 3dl rømme
  • 6dl matfløte
  • poteter eller ris










Skjær opp kjøttet i terninger.












Skjær opp soppen.












Skjær opp løken i bittesmå biter/terninger.







Legg to skjeer tomatpuré i en kjele, og la den frese litt, men pass på at den ikke blir brent.

Ha så i to ts paprikapulver i samme kjele som tomatpuréen.

Hell på litt vann, og litt kalvefond og la det småkoke.










Stek kjøttet i en stekepanne med brunet smør.

Stek til kjøttet blir veldig brunt, og ha med løken mot slutten av steketiden.









Nå er kjøttet blitt veldig brunt, og kan legges oppi kjelen. Hell på mer vann til det dekker alt kjøttet.












Her er kjøttet sammen med sausen. Det bør småkoke i ca. en time.












Skjær opp paprikaen i små terninger. 











Stek soppen og paprikaen. 








Etter at kjøttet har småkokt i én time, heller du oppi rømme og fløte. Når det har kokt opp igjen tar du oppi soppen og paprikaen. La det koke sammen i noen minutter. Så slår du av varmen, og tar i ti dråper trøffelolje.







Nå er det klart til å spise. 

Jeg har kokte poteter, men ris funker også.

Det smakte veldig godt!!

Nam...!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar