I dag har jeg laget ceviche. Det er laks som er marinert i limesaft.
Det er min favorittrett.
Her er ingrediensene:
- Salma-laks
- Lime 4-6 stk
- Salat
- Koriander
- Chilli
- Tomater
- Reddiker
- Spirer
- Fenikkel
- Rødløk (jeg glemte å ta det med på bildet)
- Soyasaus
- Pepperrot
- Salt
- Pepper
- Sesamfrø
Hell 2/3 av limesaften i en dressingbeholder.
Resten av limesaften lar du bare være sånn som den er.
Den skal brukes over fisken.
Nå skal jeg lage dressing.
Mesteparten av limesaften er nå i en dressingmikser.
Ta 2-3 spiseskjeer soyasaus, hakket chilli, litt finhakket koriander, salt, pepper og sesamfrø oppi limesaften. Og en klype brunt sukker.
Nå skal jeg skjære opp fisken.
Skjær så tynt som mulig, litt på skrå.
Her er det lurt å spørre en voksen.
Skjær opp alle grønnsakene i tynne, fine skiver.
Grønnsakene jeg skrev på listen, er bare et forslag. Du kan bruke hva du vil, f.eks. sukkererter, eple, kinakål eller granateple.
Legg fisken flatt på tallerkener, en til hver person. Dryss salt og pepper over fisken.
Fordel så limesaften du presset (ikke dressingen) over fisken. Det gjør at fisken "koker". Dryss over sesamfrø, hvis du liker det.
Her har jeg lagt på de grønnsakene jeg ville ha på min tallerken: agurk, reddik og koriander.
Her er mamma sin ceviche-tallerken.
Ceviche er kjempegodt, og veldig sunt!!!
Nam, ser godt ut! :-)
SvarSlettTakk, du bør prøve å lage det!!
SvarSlettÆsj
SvarSlett