lørdag 19. oktober 2013

SUNT OG GODT QUINOABRØD

I dag har jeg laget gode quinoabrød.
De er glutenfrie, laktosefrie og gjærfrie.

Oppskriften holder til ett stekebrett.

Vår ovn er ekstra stor, så vi har ganske store stekebrett.

Du trenger bakepapir. Jeg anbefaler å kjøpe bakepapirene fra rimi, for de er de beste, da setter ikke deigen seg fast i papiret. Det bakepapiret er brunt og heter grand.
Her er ingrediensene:

- 8 dl quinoaflak
- 1 dl solsikkefrø
- 1 ts salt
- 2 ts bakepulver
- 2 ts fiberhusk
- 8 dl lunkent vann






Sett på ovnen på 190 grader.


Bland alt det tørre først.

Rør alt godt sammen med en sleiv.





Hell vannet forsiktig oppi bollen, mens du rører.


La deigen svelle i 5-15 minutter.

Omtrent sånn her ser det ut når den er ferdig.




Fordel deigen utover bakebrettet til en jevn høyde, ca. som en vanlig brødskive.




Du kan ha på forskjellige ting på toppen.
Jeg tok sorte sesamfrø, og salt.

Du kan også ha på gresskarkjerner, valmøefrø eller lyse sesamfrø, hvis du heller vil det.

Det er viktig å huske å rute opp, ellers blir det bare et, digert stykke!

Bruk kniv kniv eller pizzakjærer. Jeg brukte pizzakjærer, og det gikk veldig bra.

Følg godt med på stekingen, mine ble ferdige etter ca. 35 minutter.

Ovner er veldig forskjellige på steking, derfor er det veldig viktig å følge med.
Sånn her ser de ut når de er ferdige.

Du kan ha alle mulige pålegg på.
Jeg tok en smøreost oppå.

NAM!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar